Catatan Popular...^_`

Translate To Understand...^_^

Ahad, 5 Disember 2010

:: Tujuh Sunah Harian Rasul S.A.W...^_^


Apakah tujuh sunah harian yang sedemikian menjanjikan itu? Ternyata tujuh sunnah tersebut sudah kita kenal sebelumnya yaitu:

1. SOLAT TAHAJUD

QS Al Isr’a (17:79)
Dan dari sebagian malam hendaklah engkau bangun (tahajud), sebagai amalan tambahan untukmu. Semoga Tuhanmu mengangkat (darjatmu) ke tempat yg terpuji.

Solat yang paling Utama setelah solat 5 waktu adalah Qiyamul Lail (HR Muslim).

2. Tadabur Al Qur’an

Al Qur’an adalah kitabullah yang berisi sejarah umat sebelum kamu, berita umat sesudahmu, kitab yang memutuskan urusan-urusan diantara kamu, yg nilainya bersifat pasti. Siapa saja orang durhaka yg meninggalkannya pasti Allah akan memusuhinya. Siapa yg mencari petunjuk selain al Qur’an, pasti akan tersesat. Al Qur’an adalah tali Allah yg sangat kuat, peringatan yg bijaksana dan jalan yg lurus (HR Tirmidzi).

3. Solat Berjamaah di Mesjid (terutama Subuh dan Isya)


Sungguh, solat yang paling berat bagi orang munafik adalah solat Isya dan Subuh. Sekiranya mereka mengetahui apa yg terkandung di dalamnya, mereka pasti mendatangi keduanya sekalipun dengan merangkak (HR Bukhari-Muslim)

4. Solat Dhuha


Nabi mencontohkan bilangan rakaat solat dhuha 2 s.d 12 rakaat. Solat dhuha bukan hanya semata meminta harta, namun merupakan solatnya orang-orang yang sentiasa kembali kepada Allah (HR Thabrani).

HR Abu Ya’la, Nabi menegaskan:-
”Siapa yang berdiri melaksanakan solat dhuha, maka diampunilah segala dosanya. Dia kembali bersih dari segala dosa seperti dilahirkan dripada ibunya.

5. Memperbanyak Sedeqah QS al Baqarah 2:261:
Perbandingan (balasan atau pahala) bagi orang-orang yg membelanjakan hartanya di jalan Allah seperti 1 biji yg menumbuhkan 7 cabang, disetiap cabang menjuntai 100 buah, dan Allah akan menggandakan pahala kepada siapa yg Dia kehendaki, dan Allah itu maha luas (pemberianNya) lagi sangat mengetahui.

6. Menjaga Wudhu

Kesucian lahir ditandai dengan berwudhu yg akan mengantarkan manusia kejenjang kesucian yg lebih tinggi, dan untuk berkomunikasi dengan Allah secara vertikal, harus dalam keadaan berwudhu.

7. Berzikir setiap Saat

Laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut Allah, maka Allah akan menyediakan ampunan dan pahala yg besar bagi mereka (QS Al Ahzab 33:35)


"Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."
Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa'at kepada manusia lain.


***Sumber Dari : FB Al-Jaisy Ad-Dakwah~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan