Catatan Popular...^_`

Translate To Understand...^_^

Isnin, 6 Disember 2010

:: SELAMAT PANJANG UMUR...^^


Ada apa pada umur?

Umur adalah putaran ukuran pada putaran bulan dan matahari. Dari sudut sains, ianya bersifat relatif. Saya hanya ingin berkongsi sedikit ilmu dari sudut agama, sebagai hamba Allah yang beriman, panjang dan pendek umur harus dilihat pada kualiti, bukan kepada kuantiti, bukan jua dilihat pada ukuran zahir tetapi mari kita ukur pada nilai maknawi....

* Imam al-Nawawi,
Pendek umurnya tetapi 'panjang' ilmu dan abadi jasadnya.

* Imam Syaf'i, Imam al-Ghazali,
Impak perjuangannya melangkaui dekad dan abad.

* Umar Ibn Aziz memerintah hanya lebih kurang dua tahun sahaja, tetap keunggulannya mengatasi khalifah Umaiyyah yang memerintah lebih lama daripadanya, samada yang sebelum atau selepasnya.

Jika melihat kepada kualiti tokoh-tokoh terkenal di atas, adakah menjadi kesalahan jika kita mengungkapkan "Selamat Panjang Umur" pada waktu setiap kali tibanya tarikh kelahiran kita atau orang-orang yang kita sayangi? Salahkah pula andai kita berdoa untuk dipanjangkan usia? sebanyak mana ungkapan "selamat panjang umur" yang kita terima sebanyak itu jugalah kita harus bersyukur kerana ungkapan itu sebenarnya satu peringatan buat kita tentang perkara-perkara berikut:-

1. tambahlah ilmu di dada mu,
2. tambahlah amal ibadah mu,
3. eratkan dan perbaiki silaturahim mu,
4. tambahlah amalan sedekah jariah mu,
5. tingkatkan rasa takut mu kepada Allah,
6. tingkatkan rasa rindu dan cinta mu kepada Allah dan Rasul-Nya.

Hari ini saya bersyukur kerana masih diberi peluang menghirup udara segar, menikmati keindahan panorama alam ciptaan AAllah setelah tidur semalam. Sesungguhnya tidur itu pada hakikatnya separuh daripada kematian. Bukan sedikit cerita kita dengar, ada insan-insan yang tidur pada waktu malamnya, tidak lagi bangun pada keesokan harinya kerana ajalnya telah sampai pada waktu tidurnya.

"segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami setelah mematikan kami dan kepada-Nya kita akan dikembalikan." (Riwayat Ahmad dan al-Nasa'i)

Cukupkah sekadar membaca doa sebagai tanda kita bersyukur dengan nikmat dipanjangkan usia sehari lagi? Bukankah Allah telah memberi kita peluang sehari lagi untuk menunaikan amanah sebagai hamba Allah dan khalifah di muka bumi ini? Umur yang ada harus bahkan wajib kita gunakan untuk melaksanakan ibadah serta menegakkan hukum Allah di muka bumi ini.

Teman-teman yang saya kasihi...

Berapa banyakkah masa yang kita bazirkan membuka FB tanpa sebarang aktiviti yang bermanfaat? Saya berkata sedemikian kerana saya juga pengguna Fb yang sering terleka, selalu tersasar dari tujuan utama saya berFB. usia yang kita bazirkan tidak akan dapat kita kembalikan. usia kita akan terus berlalu, dengan cara apa sekalipun, kita tidak akan dapat menggapainya kembali. Sedarkah kita sebenarnya umur kita adalah anugerah Allah yang tidak ternilai dengan wang ringgit atau harta berjuta.....

Rasulullah s.a.w mengingatkan akan keutamaan usia kita melalui sabdanya yang bermaksud:

"janganlah salah seorang antara kamu mengharapkan kematian, jika dia orang yang berbuat baik maka mungkin sahaja kebaikannya akan bertambah dan jika dia orang yang berbuat buruk, mungkin sahaja dia akan memohon keampunan." (Riwayat al-Bukhari)

Allah mengingatkan:

ertinya: "demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian kecuali orang yang beriman dan beramal soleh dan yang berpesan-pesan dalam perkara kebenaran dan berpesan-pesan dalam perkara kesabaran."

Melihat kepada hadis dan peringatan Allah kepada kita, alangkah baiknya andai kita manfaatkan peluang sehari ini lagi untuk membuat kebaikan...tidak salah kita meminta dan berdoa untuk dipanjangkan usia..tidak salah juga kita mendoakan orang-orang yang kita sayangi agar dipanjangkan usia...selagi kita diberi peluang melihat mentari esok pagi, selagi itu kita masih ada peluang untuk melakukan persediaan untuk sebuah perjalanan yang sangat panjang di alam barzakh kelak....

WALLAHUALAM....


"Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."
Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa'at kepada manusia lain.

***Sumber Dari : FB Rabiatul Adawiyah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan